De rode en groene knop: wat bepaalt of jouw pitch aankomt?
Ken je dat gevoel, dat je iets vertelt… en de ander haakt af nog vóór je punt is gemaakt? De schouders gaan iets omhoog. De ogen dwalen af. Of je krijgt die typische “Ja, maar…” terug.
Dat is het moment waarop iemands rode button is ingedrukt.
Iedereen heeft zo’n knop. Onzichtbaar, maar o zo bepalend. Als die rode button geactiveerd wordt, komt iemand in een soort verdedigingsmodus. Je publiek sluit zich af. Niet omdat jouw verhaal slecht is, maar omdat het brein van de ander in overlevingsstand schiet: vechten, vluchten of verstijven.
Maar er is ook een andere knop. De groene.
De groene button zorgt voor ontspanning, nieuwsgierigheid en samenwerking. Als jij tijdens een pitch die groene button indrukt bij de commissie, dan gebeurt er iets magisch: mensen luisteren écht. Ze leunen iets naar voren. Ze willen weten wat je te vertellen hebt.
En nee, dit is geen hogere wichelroede-kunde. Dit is communicatiepsychologie. Het gaat over hoe je de ruimte binnenkomt, hoe je kijkt, hoe je stem klinkt en of je contact maakt vóór je inhoud overbrengt.
Wil je overtuigen? Start dan niet met je verhaal. Start met verbinding. Zorg dat de ander zich gezien voelt. Stel een vraag. Erken iets uit de uitvraag. Glimlach oprecht. Laat je lichaam rust uitstralen.
Want pas als de groene button is ingedrukt, is er ruimte om je boodschap te laten landen.
En die rode button? Die wil je met liefde met rust laten.
Wil jij ook meer ontspannen en effectiever (leren) pitchen bij een aanbesteding? Neem dan contact op met ons om te bespreken hoe wij hierin kunnen helpen.
Boek ons nu!
Zitten jullie in een eindronde van een tender en mogen jullie het voorstel pitchen? Laat een bericht achter via het contactformulier en wij nemen binnen 1 werkdag contact op om jullie (aan)vraag te bespreken.