Gerjon_Zomer_We_see_a_standing_man_giving_a_presentation_for_a_65112adf-e0bc-4ac5-9a6f-df5efda260f5

Waarom je brein je pitch stiekem al beslist

We denken vaak dat een pitch draait om de juiste argumenten. De feiten, de cijfers, de logica. Maar eerlijk? Ons brein werkt net even anders.

Want wat blijkt? De meeste keuzes worden helemaal niet rationeel gemaakt. Ze worden gevoelsmatig genomen – en pas daarna netjes onderbouwd met ‘goede redenen’. Dat is geen zwakte. Dat is biologie.

Tijdens een pitch reageert de beoordelingscommissie dus niet alleen op wát je zegt, maar vooral op hóe het voelt. Voelt het veilig? Klopt het verhaal met de energie van de spreker? Lijkt dit team betrouwbaar, ontspannen en afgestemd?

En dat heeft alles te maken met hoe ons brein in elkaar zit. Slechts een klein deel van ons gedrag is bewust. De rest – emoties, overtuigingen, reflexen – speelt zich onder water af. Net als bij een ijsberg: het grootste deel zie je niet, maar het stuurt wel de koers.

Daarom is het cruciaal dat je tijdens je pitch niet alleen stuurt op inhoud, maar ook op de onderstroom. Hoe jij de ruimte binnenkomt, hoe je kijkt, hoe je stem klinkt… alles zendt een signaal. En dat signaal wordt razendsnel opgepikt – nog vóór je eerste slide.

Dus de volgende keer dat je een pitch voorbereidt: denk niet alleen aan wat je wilt zeggen. Denk ook aan wat je wilt laten voelen.

Want daar – precies daar – wordt de beslissing vaak al genomen.

Wil jij ook meer ontspannen en effectiever (leren) pitchen bij een aanbesteding? Neem dan contact op met ons om te bespreken hoe wij hierin kunnen helpen.

Boek ons nu!
Zitten jullie in een eindronde van een tender en mogen jullie het voorstel pitchen? Laat een bericht achter via het contactformulier en wij nemen binnen 1 werkdag contact op om jullie (aan)vraag te bespreken.

Hans Zomer

Hans Zomer

Als pitch- en presentatietrainer combineer ik inhoudelijke expertise van aanbestedingen met meer dan tien jaar ervaring in het geven van presentatietrainingen. Ik weet zowel waar opdrachtgevers op letten én hoe je een boodschap krachtig overbrengt. Mijn aanpak is scherp, praktisch en gericht op resultaat.